5 sprawdzonych sposobów na tremę przed rozmową kwalifikacyjną

01.10.2019

5 sprawdzonych sposobów na tremę przed rozmową kwalifikacyjną

Czy kiedykolwiek czułeś się wyjątkowo zestresowany podczas rozmowy kwalifikacyjnej? Jeśli tak, to nie jesteś sam. Stres przed rozmową o pracę jest właściwie czymś naturalnym. Większość ludzi twierdzi, że rozmowa kwalifikacyjna w sprawie pracy jest niezwykle stresującym doświadczeniem. Na szczęście możesz poradzić się ze stresem podczas rozmowy o pracę, a my podpowiemy jak to zrobić.

 

Stres przed rozmową o pracę – jak go oswoić?

 

Na początku musisz sobie uświadomić, że pewna ilość stresu może tak naprawdę pomóc Ci przejść przez rozmowę. Zdaniem niektórych ekspertów wręcz warto ćwiczyć, jak utrzymać odpowiedni poziom stresu w czasie rozmowy. My jednak chcemy skupić się na tym jak poradzić sobie ze stresem na rozmowie i jakich sposobów możesz użyć, jeśli poziom stresu zaczyna być przytłaczający.

Aby oswoić stres przed nową pracą warto wiedzieć, skąd w ogóle się on bierze. Spójrzmy prawdzie w oczy: nikt nie lubi być osądzany, ale czy nam się to nie podoba, czy nie, właśnie to ma miejsce podczas rozmowy o pracę.

Rozmowa kwalifikacyjna to nic innego jak strefa oceny. Jednak nie podchodź do tego w ten sposób, lepiej przypomnij sobie, że to także Twoja szansa, aby pokazać, że jesteś odpowiednią osobą do właśnie tej pracy, bo jeśli Ty nie będziesz miał pewności, że masz to, czego szukają, potencjalny pracodawca tym bardziej mieć jej nie będzie.

 

Sposób na stres przed rozmową o pracę #1: zrób sobie umysłową próbę generalną

 

Większość ekspertów ds. rekrutacji doradzi Ci, że nie ma lepszego sposobu na to, jak opanować nerwy i stres aniżeli wcześniejsze ćwiczenie odpowiadania na pytania, jakie mogą się pojawić podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Jednak istnieje jeszcze inny rodzaj próby, która może przygotować Cię w inny sposób - próba, która dzieje się w Twojej głowie.

Odniesienie sukcesu zwiększa naszą pewność siebie, nawet jeśli takie doświadczenie jest jedynie w sferze naszej wyobraźni. Aby wziąć udział w generalnej próbie umysłowej, podążaj za następnymi wskazówkami:

  • usiądź wygodnie
  • zamknij oczy
  • weź kilka głębokich oddechów
  • powoli rozluźnij mięśnie

Gdy przyjmiesz już taką prawidłową postawę w umyśle, spróbuj sobie wyobrazić siebie jako kogoś maksymalnie spokojnego, skupionego i przygotowanego - pewnie odpowiadającego na pytania podczas udanej rozmowy. Pozwól sobie poczuć się silnym, pewnym siebie i dumnym podczas wizualizacji, a stres przed rozmową o pracę zostanie ograniczony do minimum.
 

Sposób na stres przed rozmową o pracę #2: posłuchaj motywacyjnej muzyki


Nie zapomnij o słuchaniu odpowiedniej playlisty w drodze na rozmowę kwalifikacyjną, a masz szansę na doprowadzenie się do stanu przypominającego Zen, który na pewno odsunie stres przed rozmową o pracę i pomoże Ci odnieść sukces. Ruch i muzyka mogą od razu sprawić, że poczujesz się pewnie.

Wybierz ulubioną piosenkę, która wypełnia Twoje serce radością. Piosenki i ruchy, które kojarzą Ci się z wszystkim, co najlepsze, pozwolą Ci w pełni doświadczyć mocy w tej chwili, w której będziesz potrzebował jej najbardziej.

 

Sposób na stres przed rozmową o pracę #3: pogadaj sam ze sobą

Czy czasami przyłapujesz się na mówieniu samemu do siebie? W porządku. Wszyscy to robimy. Cóż, według ekspertów, właśnie to powinieneś zrobić przed rozmową kwalifikacyjną, aby uzyskać odpowiednią przestrzeń i nastawienie.

Sugerujemy sztuczkę, która pomoże jeszcze bardziej spersonalizować swoją rozmowę: użyj własnego imienia,, bo to pomoże Ci nieco zdystansować się od sytuacji, a zamiast sprowadzać stres na rozmowie kwalifikacyjnej, może pomóc Ci zyskać większe poczucie perspektywy – co jest bardzo pomocne.

 

Sposób na stres przed rozmową o pracę #4: pooglądaj śmieszne filmy

To jest ten czas, kiedy oglądanie filmów o śmiesznych kotach jest usprawiedliwione, a wręcz produktywne. Obejrzenie kilku śmiesznych filmów jest przydatne przed rozpoczęciem rozmowy o pracę. Solidna dawka śmiechu:

  • odpręża mięśnie brzucha
  • poprawia nastrój.
  • Ma związek z redukcją niektórych hormonów stresu

 

Sposób na stres przed rozmową o pracę #5: wyolbrzymiaj swoje obawy

Może to zabrzmieć jak absolutne przeciwieństwo ćwiczenia uspokajającego, ale przygotowując się do rozmowy, zadaj sobie pytanie, co najgorszego może się zdarzyć, a następnie – zapanuj nad tym. Większość ludzi stara się tłumić niepokojące myśli pozytywnie, ale wyrażanie najgorszych obaw jest bardziej skuteczne. Metoda przesady pozwala śmiać się z siebie i odzyskać praktyczną perspektywę.

Pomyśl więc o tym, czego najbardziej się boisz. Czy chodzi o pytanie, na które nie będziesz w stanie odpowiedzieć? Rozlewasz kawę na któregoś z rekrutujących? Odtwórz w głowie ten scenariusz, a na samej rozmowie na pewno Cię już nic nie zaskoczy!

Oto pięć wskazówek. Ostatecznie to, jak radzisz sobie ze stresem rozmowa kwalifikacyjna i cały ten ambaras to bardzo indywidualna kwestia. Być może te porady okażą się dla Ciebie pomocne, być może całkiem inne będą bardziej trafione, ale pamiętaj – każda jedna rozmowa to kolejne doświadczenie, a z każdym doświadczeniem staniesz się mądrzejszy i bardziej pewny siebie. Wykorzystaj to!

Wstecz