Jakie benefity dla pracowników?

31.08.2019

Jakie benefity dla pracowników?

Pracownicy muszą być dobrze poinformowani o korzyściach i benefitach oferowanych przez firmę, w której są zatrudnieni bądź dopiero biorą pod uwagę jako przyszłe miejsce pracy. Użyj poniższego poradnika jako przewodnika odnośnie do tego, jakie benefity dla pracowników są najbardziej poszukiwane i na temat wszystkich zagadnień z tym aspektem związanych.

 

Wykaz benefitów i dodatków dla pracowników

 

Szablon korzyści i dodatków

W tej sekcji opisujemy, jakie benefity można zaoferować swoim pracownikom. Udzielamy informacji na temat świadczeń, które mają potencjał do tego, by zachęcić najlepszych specjalistów do pracy właśnie w tej, a nie innej firmie.


Benefity dla pracowników: zdrowie

Zdrowie pracowników powinno być ważne dla każdego pracodawców. Dlatego nie można dyskryminować osób niepełnosprawnych ani chorych, ale chcieć zrobić wszystko, co możliwe, aby pomóc pracownikom cieszyć się zdrowiem jak najdłużej. Stąd oprócz podstawowych składek pracodawca powinien zaoferować co najmniej dodatkowe pakiety medyczne jako grupowe ubezpieczenie zdrowotne wszystkim uprawnionym pracownikom. Innym benefitem, mniej popularnym, a nie mniej ważnym jest nie tylko karta medyczna, ale też ustalenie jasnych zasad dotyczących palenia tytoniu - w celu ochrony zdrowia pracowników.

 

Ważne jest również to, by starać się stworzyć miejsce pracy, w którym:

  • hałas jest ograniczony do minimum
  • oświetlenie sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu
  • przewidziane są bezpłatne zdrowe przekąski
  • przewidziane są programy odnowy biologicznej

 

Popularnym w polskich firmach benefitem są karty multisport dla pracowników, które uprawniają do wejścia do różnego rodzaju obiektów rekreacyjnych, jak basen, siłownia czy sauna. Często multisport dla firm jest czynnikiem decydującym o tym, że dany pracownik mając do wyboru pracę, w podobnych firmach, ale w jednej jest oferowany ten benefit, a w innej nie – wybiera właśnie tą z multisport.

 

Benefity dla pracowników: ubezpieczenie

 

Ze zdrowiem wiąże się również kwestia ubezpieczeń i ewentualnych odszkodowań. Każdy pracodawca powinien dokładać wszelkich starań, aby tworzone przez niego miejsce pracy było maksymalnie bezpieczne, ale jak wiadomo -wypadki się zdarzają.

Pracownicy, którzy doznali obrażeń w pracy (na skutek wypadku lub choroby), muszą mieć możliwość, w stosownych przypadkach, otrzymywać benefity, takie jak:

  • świadczenia zastępcze
  • opieka medyczną
  • świadczenia rehabilitacyjne

 

Wszystkie te benefity dla pracowników powinny być przypisywane zgodnie z przepisami dotyczącymi odszkodowań pracowniczych. Ważne jest jednak, by pracodawca dowiedział się jak najszybciej o kontuzji pracownika, co pozwala na jak najszybszą realizację świadczeń i odpowiadanie na związane z urazem czy chorobą roszczenia.

 

Benefity dla pracowników: praca w domu

 

Jeśli praca nie wymaga stałej obecności w siedzibie firmy, pracodawca powinien pozwalać na elastyczny czas pracy, a nawet na to by karta pracy pracownika pozwalała na to, by mógł od czasu do czasu pracować z domu.

Ważne jest jednak, by przełożony został poinformowany o tym, że pracownika interesuje taki benefit. Jeśli czytasz ten poradnik jako pracownik pamiętaj, że karta elastyczna nie jest równoznaczna z odrabianiem obowiązków domowych, ale musisz się wykazać taką samą wydajnością jak wtedy, gdy pracujesz w biurze.

 

W tym celu - kiedy pracujesz w domu:

  • skorzystaj z połączenia internetowego i urządzeń, które są szybkie i bezpieczne.
  • wybierz miejsce bez głośnych dźwięków i zakłóceń
  • często kontaktuj się ze swoim zespołem, aby ułatwić współpracę


W przypadku niepogody (np. zamieć) sprawdź, czy biuro jest oficjalnie zamknięte, a nie przyznawaj sobie samodzielnego pozwolenia na pracę w domu. Jeśli uważasz, że dojazdy podczas niesprzyjającej pogody są niebezpieczne, daj znać swojemu pracodawcy. Z pewnością nie będzie Cię zmuszać do przyjścia do pracy, jeśli zagrożone jest Twoje bezpieczeństwo lub jeśli istnieje oficjalne ostrzeżenie – ale Ty jako pracownik jesteś zobowiązany do tego, by o tym odpowiednio wcześnie poinformować.

 

Benefity pracowników: samochód służbowy

 

Samochód służbowy powinien przysługiwać pracownikowi, jeśli:

  • potrzebuje go jako niezbędnej części pracy (np. kierowców ciężarówek czy samochodów dostawczych)
  • otrzymuj go jako dodatek do swojej pracy.


Tak czy inaczej, pracownik w żadnym z tych wypadków nie może zapominać, że samochód należy do firmy. Może korzystać ze swojego samochodu służbowego z powodów osobistych, o ile pozwala na to polityka samochodu służbowego w danej firmie.

Aby uzyskać samochód służbowy, jako benefit pracownik musi ważne prawo jazdy, jeździć bezpiecznie i zawsze będąc trzeźwym. Oczywiste jest, że musi przestrzegać przepisów ruchu drogowego i uważać na innych kierowców. Benefity pracowników – benefitami, ale nie można zapominać, iż palenie w samochodzie służbowym jest niemile widziane, a leasing, sprzedaż lub wypożyczenie samochodu służbowego – surowo zabronione.

Pracodawca musi upewnić się, że samochody zapewniane przez firmę w formie benefitów będą bezpieczne i w dobrym stanie, a także odpowiednio ubezpieczone, jednak wszystkie kwestie związane z użytkowaniem muszą być już dopieszczone przez pracowników.

Wstecz